ANNONSØRINNHOLD

DIGITAL RØRLEGGER. Tommy Mosti hos Fauske Rør gleder seg over at den digitale rørleggeren har blitt populær. Bra for miljøet og lommeboka.

Effektive løsninger med miljø i fokus

- Tenk deg en kunde som har behov for rørlegger på ei hytte på fjellet eller på ei øy. I stedet for å bruke mange timer på reise kan vi ta en halvtimes videosamtale og få et klart bilde av jobben som skal gjøres, sier daglig leder i Fauske Rør, Bård Lyng Olsen.

For selskapet handler innovasjon ikke bare om teknologi, men om å gjøre tjenestene mer tilgjengelige, effektive og bærekraftige. 

Fauske Rør og kjeden Bademiljø tenker miljø og bærekraft i hele sin virksomhet, og Bård Lyng Olsen er klokkeklar på samfunnsansvaret de har.

- Det er krav fra myndighetene allerede, og det vil nok skjerpes framover. Da er det ekstra godt å ligge i forkant. For oss handler det om vårt CO2-fotavtrykk og fokus på hele tiden å ta nye steg, sier daglig leder i Fauske Rør, Bård Lyng Olsen.

En engasjert Lyng Olsen forteller at de har gjennomgått en vesentlighetsanalyse av virksomheten gjennom et opplegg i regi av OmNord, et konsept han anbefaler alle bedrifter.

- Det er et gratis program som gir oss mye kunnskap om oss selv og måten vi tenker og jobber på. I andre enden er det selvsagt ei gulrot i form av miljøgevinsten, men det kan også gi positive økonomiske konsekvenser i form av bedre og sunnere drift, i tillegg til at man blir kvalifisert til å kunne få såkalte grønne lån. Vi skal også gjøre bilparken mer elektrisk framover også, sier han. 

Lyng Olsen forteller videre at de har blitt enda mer bevisst på planlegging både når det gjelder kjøring, varebestilling, tidsbruk og avfallshåndtering.

- For oss betyr dette at vi har blitt enda flinkere til å planlegge hele virksomheten, og at gevinsten kommer både kunden, miljøet og oss selv til gode, sier han.

Både Bademiljø-kjeden og leverandørene har et stadig større fokus på miljø, og derfor tilbyr de nå ferdige materiell etter gode mål, for på den måten å unngå kapp og mer avfall.

- Vi ser at dette virker godt og at resultatet for kunden blir bra.

Fauske Rør har også avdeling på Rognan der de er samlokalisert med Saksenvik Bygg og Elsell. Der har de gått sammen om å produsere egen strøm fra sola. Saksenvik Bygg eier bygget, og vi er fornøyde med valgene de har tatt med sol- og varmeanlegg. Ett annet eksempel på at Fauske Rør er langt framme med tanke på miljøet er da de under Covid-tiden utviklet en digital rørlegger. Det går kort og godt ut på at kunden booker time og så kan kunden og rørleggeren møtes på facetime. På den måten kan en kyndig kunde få gode tips over telefon, eller kunden kan ved tale og levende bilder forklare behovet detaljert. Mye billigere for kunden, mer praktisk og ikke minst bra for miljøet.

- Tenk deg en kunde som har behov på ei hytte på fjellet eller på ei øy. Kunden vil da på en halvtimes facetime-samtale sammen med oss et klart bilde av jobben som skal gjøres. Ei befaring ville tatt mye tid for begge parter. Tilbudet er først og fremst for å forberede rørleggeren, gi et bedre grunnlag for å gi tilbud samt spare ressurser, sier Lyng Olsen.

En av de som har benyttet den digitale rørleggeren er Nils Arve Sandberg fra Tverlandet.

- Vi fikk hjelp fra digital rørlegger da vi bygde om kjøkkenet. Kjøleskapet med integrert vann- og isdispenser måtte flyttes da kjøkkenet i 60-tallshuset skulle bygges om. Med Fauske Rør sin digitale rørlegger i videosamtale på mobilen kunne kjøleskapet kobles fra og kjøleskapet flyttes, enkelt og effektivt, sier Sandberg.

Da Sandberg og familien kjøpte funkishuset på Tverlandet for noen år siden, var planen å pusse opp huset litt etter litt, og turen var kommet til kjøkkenet. Nytt gulv skulle legges, vegger skulle flyttes og bygges opp på nytt, og kjøkkeninnredningen skulle skiftes ut.

- Så var det kjøleskapet, da. Det praktiske kjøleskapet med integrert vann- og isdispenser var koblet til vannledningsnettet, og vi trengte hjelp med å koble det fra og flytte det, forteller Sandberg.

Selv om Sandberg er rimelig handy og gjør mye oppussingsarbeid selv, ville han ikke ta noen sjanser og begynne å skru på rørene selv. Da kontaktet han Fauske Rør og bestilte tid med digital rørlegger. Sammen med møtebekreftelsen fikk han en link til å delta på en videosamtale på mobilen.

- I løpet av få minutter på mobilen hadde rørleggeren både sett hvordan røropplegget så ut bak kjøleskapet, og han vurderte det som forsvarlig å lose meg gjennom å stenge hovedkranen og å koble fra vannet til kjøleskapet selv. Det var en behagelig opplevelse, og ikke minst smittefritt, beskriver han. 

Ved å benytte seg av den nye digitale tjenesten sparte Nils Arve både tid og penger.

- Med digital rørlegger slapp jeg å betale for at rørleggeren kjørte til oss, gjorde tominuttersjobben med å stenge av rørene, og deretter kjøre tilbake igjen, fortsetter han.

Hadde utfordringen som skulle løses vært mer komplisert, ville rørleggeren ha anbefalt et ordinært besøk av rørlegger.

Nils Arve jobber som dataingeniør i CoWork og har som misjon å hjelpe kunder med å utnytte de digitale mulighetene som finnes. Han er imponert over gjennomføringen av det nye konseptet til Fauske Rør.

- Jeg synes det er både smart og innovativt å bruke teknologi som det er lav terskel for å bruke og som vi alle bærer med oss, til en håndverkertjeneste som digital rørlegger. Neste gang jeg skal gjøre noe i huset som har med vann å gjøre, vil jeg ikke nøle med å bestille tid med digital rørlegger fra Fauske Rør igjen, sier han.

Digital rørlegger er en forholdsvis ny tjeneste fra Fauske Rør, hvor kundene kan få hjelp med alt fra flytting av kjøleskap til å finne gode løsninger for vann på hytta uten at rørleggeren må reise ut. Rørleggermester Tommy Mosti er klar for oppdrag!

BESTILL TID I KALENDER PÅ NETTET
For deg som ønsker hjelp fra digital rørlegger kan du bestille tid i kalenderen som ligger på digitalrorlegger.no.

Etter å ha valgt et tidspunkt som passer, velger du om du vil møte rørleggeren på Google Meet, Teams, eller Zoom på mobilen. Deretter mottar du en bekreftelse fra digital rørlegger. Når tidspunktet nærmer seg får du tilsendt en link for en videosamtale med rørleggeren på mobilen.

Prisen er kr 650,- for 30 minutter med rørleggeren.

Powered by Labrador CMS