ANNONSØRINNHOLD
Haneseth løper for en god sak
Det hele begynte som en prat om Holmenkollstafetten i lunsjpausene hos Haneseth på Fauske. Nå har de bestemt seg for å løpe halvmaraton, og samtidig gi 50 kroner per løpte kilometer til et godt formål.
Av totalt 21 ansatte i henholdsvis Haneseth VVS Salten og Haneseth Elektro Bodø, avdeling Fauske, er det foreløpig 17 som har sagt ja til utfordringen om å løpe 21,09 kilometer 4. september.
- Det begynte med at en ansatt nevnte at det hadde vært artig å stille lag til Holmenkollstafetten, og så tok det helt av. Resultatet blir at vi lager et privat arrangement 4. september der vi først løper halvmaraton, før vi tar en sosial samling etterpå. Mange av de ansatte er allerede godt i gang med løpetrening, og mange løper sammen på fritiden, sier Bjørn Morten Johansen, leder i Haneseth VVS Salten, Rikard Johansen (avd.leder) og Kristian Skogstad i Haneseth Bodø avdeling Fauske.
De tre kollegene synes det er fint at de ansatte gjør ting sammen, og så langt har flere av dem hatt god helseeffekt og funnet glede ved både løping og det å holde seg i form sammen. Men, selv om dette er et høyst privat løp/arrangement legger de ikke skjul på konkurranseelementet.
- Jeg har vært ganske offensiv her, og sa i en lunsjpause at jeg skulle slå Kristian i halvmaraton. Da han ga tydelig beskjed om at det skulle vi bli to om, så var det bare å snøre på seg skoene og begynne å trene, sier Rikard med et smil.
De kommer i stadig bedre form, og i løpet av sommeren vil man nok kunne se noen Haneseth-ansatte løpende langs veiene i området. For en ting er sikkert, når løpet starter er noen av deltakerne sterkere i troen på seier enn andre. Men, de har uansett sørget for at de unge i Fauske er vinnere.
- Vi har hatt lyst til å gjøre noe som både
var sprekt, sosialt og som gir noe tilbake til lokalsamfunnet vi har vårt virke i, og derfor har vi bestemt oss for at vi skal gi 50 kroner per løpte kilometer til Fauske frivilligsentral. De gjør utrolig mye bra for barn, familier og eldre, sier trioen.
De håper at de klarer å springe inn rundt 20.000 kroner, noe som vil komme godt med for den viktige jobben frivillig-sentralen gjør.
- Det gir oss en ekstra motivasjon underveis dersom det blir skikkelig tungt å springe. Da tenker vi på at hver eneste kilometer gir ekstra penger til en veldig god sak, sier de.
Kanskje blir dette så bra at det blir en årlig greie, i alle fall er gløden og iveren nå stor og de ansatte er veldig positive.
- Vi skal først se hvordan dette fungerer før vi bestemmer oss for om dette skal gjentas. Det viktigste for oss nå er å holde oss i form, ha det fint sammen og samtidig bidra med noen kroner til et godt og lokalt formål.
Ettersom datoen for deres interne halvmaraton er satt er det mye prat om løping i lunsjen, og mange springer sammen, følger med og bakker opp hverandre.
- Flere av de ansatte merker allerede at formen er bedre, og at de klarer å løpe litt lenger og litt lettere for hver treningsuke som går, sier de.
Pengegaven som gis til frivilligsentralen var ukjent for daglig leder i Fauske frivilligsentral, Gro Anita Olsen, fram til hun fikk en telefon fra Bjørn Morten Johansen tirsdag formiddag.
- Dette var helt fantastiske nyheter, og jeg ble virkelig rørt da jeg fikk telefon fra Haneseth om pengegaven. Dette betyr at vi kan gjøre litt ekstra ut av FNs internasjonale barnedag i november, sier daglig leder i Fauske frivilligsentral, Gro Anita Olsen.