ANNONSØRINNHOLD
Tidenes største for Nordland Betong og transportørene
NNår utbygging av E6 gjennom Sørfold skal gjøres er det mange etablerte leverandører i regionen som får betydelige jobber. En av dem er Nordland Betong, noe som betyr store investeringer og flere ansatte.
- Dette er definitivt vår største jobb, og et volum som er ti ganger større enn en normal årsomsetning på Fauske, sier adm. direktør Tore Mosand.
Mosand forteller at selskapet har lokasjoner i Fauske, Bodø, Meløy, Nesna og Mo i Rana (Solid Betong) og har totalt 30 ansatte. Ei normal årsomsetning er på 140 millioner, men denne kontrakten vil øke både volum, inntekter, antall ansatte, investeringer og ikke minst muligheter.
- Hva betyr denne kontrakten for bedriften?
- Det trygger arbeidsplassene, og muliggjør rekruttering av tre-fire nye medarbeidere. Det betyr også investeringer i ny betongstasjon og utstyr for over 20 millioner, sier Mosand og peker på lokasjonen.
Prosjektet kommer til å vare fire-fem år, og posisjonerer oss godt for fase 2 fra Sommerset til Mørsvikbotn, som forhåpentligvis kommer rett etterpå.
- Hvilke utfordringer ser dere med tanke på et så stort oppdrag?
- Det å få på plass utstyr og folk i tide til oppstart i november allerede. Skanska er en krevende og profesjonell kunde som gjør at vi må være på vårt beste hele veien, men vi har flinke dedikerte folk i staben, så det kommer vi til å løse, sier han.
Oppdraget er så stort at det også drypper på underleverandører som Hermod Jensen Betongtransport og Øyvind Jensen Termotransport. Det kommer til å bli en betydelig økt produksjon på anlegget i Skysselvika og betongen skal transporteres med trommelbiler og semi-biler, og transporten kommer til å pågå nesten døgnet rundt i lang tid. Begge transportørene anser oppdraget som viktig av mange grunner.
- Det trygger arbeidsplasser på sikt, og ikke minst er det viktig at ny E6 kommer med tanke på trafikksikkerheten. Vi har mange biler som kjører denne strekninga i dag, og vi ser virkelig fram til tryggere ferdselsåre nordover. Håper bare at fase 2 kommer før fase 1 er ferdig. Dagens tunneler er utdaterte, bilene har blitt større og trafikken har økt, sier Kenneth Jensen i Hermod Jensen Betongtransport og Erik Jensen i Øyvind Jensen Termotransport.
Selv om dette oppdraget trolig er det største Hermod Jensens Betongtransport har hatt siden storutbyggingen av flystripa i Bodø på 90-tallet forsikrer de at de også skal ivareta de lokale kundene i tiden som kommer.
- For oss er nok dette det største oppdraget siden flyplassjobben i Bodø på 90-tallet, sier Kenneth Jensen om firmaet han leder. De fikk sin første betongbil i 1968.
Kenneth Jensen forteller videre at de har investert i Nord-Norges lengste betongpumpe som når hele 47 meter. Denne kan kjøres på strøm dersom det er lagt til rette for det på byggeplassen.
Øyvind Jensen Termotransport har base på Fauske med sine 40 biler og rundt 30 ansatte. De transporterer varer over hele landet og gleder seg naturlig nok over oppdraget, og ikke minst det å få en ny og bedre ferdselsåre nordover.
Den nye betongstasjonen har 50 % større kapasitet enn dagens anlegg på Fauske, og den nye stasjonen er både mer miljøvennlig og støyer mindre, forteller Mosand.
- De ansatte får med andre ord jobbe på et topp moderne anlegg. Det nye anlegget er såkalt supermobilt, og vil bli flyttet når dette storoppdraget er ferdig. Den nye stasjonen betyr at vi kan ta imot større mengder sand på større båter, som igjen vil bidra til at vi blir enda mer konkurransedyktige, sier han.
For de transporterende underleverandørene betyr dette at bilene vil gå i skytteltrafikk, og at det blir skiftjobbing for å greie å levere de mengdene betong som skal til i tunnelene på den nye E6-en nordover.